Ik maak me zorgen over road rage. Woedeuitbarstingen in het verkeer. Niet nu, maar tijdens de
Olympische Spelen. Bij het diamanten jubileum van de Britse majesteit
pasgeleden vielen de metro’s uit op mijn plaatselijke station. De
rood-wit-blauw uitgedoste passagiers met hun maskers van Kate Middleton en
paraplu’s in de stijl van de Britse vlag, moesten op andere perrons op andere (bovengrondse)
treinen wachten. Treinen die zo vol zaten dat ze, toen ze eindelijk kwamen,
niet eens stopten. De jubelstemming nam een graad of wat af, maar dat kan ook
aan de temperatuur gelegen hebben. Er viel geen onvertogen woord en de rijen bleven
keurig recht.
Ministers schijnen zich zorgen te maken over
het verkeer tijdens de Olympische Spelen. Een zorg is de metro en of die de
extra drie miljoen passagiers wel aan kan, maar groter nog zijn de zorgen over
de Games Lanes. Deze speciale banen gaan 45 kilometer van Londens drukste wegen
beslaan. Ze zijn bestemd voor de 10.000 atleten plus de 50.000 media, sponsors
en verwante dienaren van het Olympische ideaal. Een beetje zoals destijds in
Moskou tijdens het Sovjet tijdperk, toen de grote verkeersaders gereserveerd
waren voor de ambtenaren in hun Zil auto’s. Gewone Russen werden geacht in
files te zitten terwijl links en rechts de Zils voorbij raasden op lege wegen.
De Games Lanes zijn destijds bedongen door het
Internationaal Olympisch Comité. Zonder die banen, geen Spelen. Het IOC wil
herhaling voorkomen van de verkeersproblemen in Atlanta in 1996 toen sommige
deelnemers hun wedstrijden misten. Begrijpelijk. Londenaren zullen atleten best
voorrang willen verlenen. Maar de 25.000 sponsors? De mensen die van de
McDonalds in het Olympisch Park de grootste ter wereld hebben gemaakt? Waarom
kunnen zij niet met de metro zoals iedereen? En waarom zijn de IOC leden eigenlijk
in dure hotels ondergebracht in de West End, 13 kilometer van het Olympisch
Park?
Ministers maken zich zorgen omdat Londen geen
Moskou is. Bovendien: uren in de regen wachten om het Britse staatshoofd te
zien, is nog tot daaraan toe. Maar of dat geduld opgebracht gaat worden voor de
marketing managers van Heineken?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten