
Een jaar of drie geleden bekommerde de zaak zich hier ook al over. Het waarschuwde in een landelijke reclamecampagne voor de gevolgen van slecht passende b.h.'s. En het haalde, beleefd maar voelbaar, uit naar de onverschilligheid waarmee vrouwen in het Britse hun ondergoed aanschaffen. Nee, dan de Fransen. Francaises vallen niet voor een bh omdat hij pistachio is of weelderig voorgevormd, maar vanwege 'het element van de ondersteuning'. En dat krijg je alleen als ie goed zit.
Marks & Spencer raadde het vrouwelijke deel der natie aan zich in zijn plaatselijke M&S een nieuwe bh te laten aanmeten. Met behulp van winkelpersoneel dat speciaal daarvoor was opgeleid. In 'mijn' M&S was dat een vrouw op leeftijd met koude handen. Ze was het met me eens dat het model dat ik had uitgezocht niet geweldig zat. De coups waren te groot. 'Ik zou daar geen probleem van maken', zei de verkoopster, die namens het bedrijf de helft van het land aan een beter postuur ging helpen, 'ik zou er gewoon een paar tissues in doen'.
Begrijpelijk, lijkt me, dat drie jaar later 85% nog immer op zoek is naar de juiste pasvorm.