Wie, vroeg een Engels busbedrijf zich enkele maanden geleden af, zou er 18 euro 50 neertellen voor een rondrit op de Londense ringweg? Antwoord: meer dan genoeg. De M25, volgens peilingen de meest gehate snelweg van het land, is Engelands jongste toeristenattractie. De wens om vier uur (files niet meegerekend) op een cirkelvormige achtbaan te zitten is zo groot dat het busbedrijf Brighton & Hove extra reizen heeft ingelast. Ik kan nog net met de eerste rit mee.
Informatief is het zeker. Dankzij reisgids Nigel Pullen horen we hoe lang de rondweg is (156 kilometer), hoeveel wegrestaurants er zijn (niet genoeg) en dat Reigate Hill met zijn duizelingwekkende hoogte van 220 meter het hoogste punt is. 'Zuurstofmaskers zitten in de ruimte boven uw hoofd', grapt Nigel. De stemming zit er goed in. Niemand lijkt meer verbaasd dan de passagiers zelf zich voor deze rit te hebben opgegeven. De bus galmt van een: 'kijk ons Engelsen nou weer eens absurd zijn'.
'En links', zegt Nigel, 'het afvalverwerkend bedrijf van Colnbrook'. 'Fascinerend', zegt de 45-jarige Julie Hayes in de stoel voor mij sarcastisch. Haar vriend, militair James Smith, had haar maanden geleden een dagje uit beloofd. 'Hij wilde niks kwijt, want het moest een verrassing zijn', zegt Julie. 'Ik wist alleen dat het niets te maken had met paarden, dolfijnen of molens. En dat een helm niet nodig was en een paspoort ook niet'. En hoe vindt ze het? 'Ik ben sprakeloos'. 'En dat voor het eerst sinds ik haar ken', zegt James tevreden.
'Rechts wordt gebouwd aan Europa's meest milieuvriendelijke wegrestaurant', zegt Nigel. 'Het gaat in juni open'. 'Geweldig', zegt een man achter me. 'Dat wordt ons volgende uitje'. Twee uur later en tenminste een passagier begint voorzichtig aan zijn sudoku.
Wisten we, wil Nigel weten, dat we voorbij de langste betonnen vangrail van het land rijden?' Maar niets verbaast ons meer. Zelfs niet dat een Brit er zijn levenswerk van gemaakt heeft om alle betonnen vangralsen in het hele land te meten en te registreren. 'U kunt het nazoeken op zijn website'. Natuurlijk, denk je, is er een website van betonnen vangrailsen in Groot Brittannie. En het gegeven dat de vangrailsfanaat vroeger een busspotter was hadden we zelf kunnen bedenken.
Bij het wegrestaurant van South Mimms ('Robbie Williams heeft hier gezongen'), is het tijd voor lunch. Het idee de M25 te exploiteren als toeristische route is van Simon Ashcroft. Als dagtriporganisator voor het busbedrijf was hem opgevallen dat veel mensen niets liever doen dan zich laten vervoeren 'van A naar A'. 'En de M25 is de essentie van doelloos rondrijden'.
'Blij dat u teruggekomen bent', stelt Nigel vast als we weer instappen. Er zijn plannen om bij de volgende rit een quiz in te lassen. Met een fles champagne voor de winnaar. 'Zou u dit nog een keer doen?', vraag ik aan een passagier. 'Zeker', zegt hij, 'maar dan tegen de klok in'.
22 maart 2012
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten